Despre platformă
Contact
Căutare știri
Aparență

Intră în cont
Înregistrează-te
Ungaria și Spania devin bazele de producție ale constructorilor auto chinezi din Europa. În România se fac concedieri, iar producătorii se plâng de taxe
Economie

Ungaria și Spania devin bazele de producție ale constructorilor auto chinezi din Europa. În România se fac concedieri, iar producătorii se plâng de taxe

Libertatea 27.11.2025 15:30 (Preluat: 27.11.2025)
9 vizualizări

Vrei să înțelegi mai bine această știre?

Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.

Dacia vrea să concedieze 900 de angajați și să reducă producția, în contextul reorientării mărcii către o producție tot mai mare în Maroc și a cererii slabe din Europa. Oficialii Dacia au criticat recent atât regimul fiscal, cât și prețurile mari ale energiei după liberalizare. Pe lângă Dacia, o serie de furnizori de componente auto prezenți în România au anunțat, la rândul lor, concedieri.

Grupul german Bosch este în proces de restructurare, în timp ce Aptiv a anunțat închiderea fabricii din Ineu, județul Arad. Ungaria, pe val În schimb, Ungaria atrage tot mai multe investiții în domeniu.

Grupul chinez Great Wall vrea să construiască în Europa o uzină cu o capacitate de producție de 300.000 de unități pe an și analizează Ungaria și Spania ca posibile locații, scrie Reuters. Anterior, grupul Chery a deschis deja în 2024 o fabrică în Spania, în timp ce BYD este aproape de a termina fabrica din Ungaria, situată la Szeged, lângă România. O alta este construită de BYD în Turcia, iar o a treia ar putea fi construită în Spania, datorită bazei industriale și electricității ieftine, conform Reuters. Concomitent, cel mai mare producător de baterii din lume, CATL, a demarat lucrările la o fabrică gigantică în Spania și, de asemenea, construiește o fabrică în Ungaria, la Debrecen.

Fabrica din Spania este o investiție de 4,1 miliarde de euro, iar cea din Ungaria – de 7,3 miliarde de euro. România, mereu pe lângă trend Anterior, gigantul german BMW a ales în 2022 Ungaria pentru o fabrică auto de două miliarde de euro tot la Debrecen, în timp ce în România are un centru IT la Cluj. Din 2008 și până acum și alți producători au ales Ungaria în dauna României: Mercedes a deschis în 2012 o fabrică la Kecskemét, lângă Budapesta, în timp ce în România are o fabrică de cutii de viteze. La fel, Audi a ales Ungaria, construind o fabrică la Gyor, în vreme ce grupul Volkswagen, proprietarul Audi, are în România doar două centre IT, la Cluj și Timișoara. România are doar doi constructori auto, respectiv Dacia la Mioveni și Ford la Craiova. Autoritățile au vorbit în mai multe rânduri de atragerea unor noi constructori, precum Mitsubishi, Nissan sau Tesla, dar niciun plan nu a fost concretizat.

De-a lungul timpului, mai multe cauze au fost indicate pentru aceste eșecuri, de la lipsa autostrăzilor până la taxele mari. Costuri luate în calcul În acest moment, există mai multe oportunități pentru țara noastră.

Oficialii grupului Chery au declarat deja pentru Libertatea că cel mai mare exportator auto din China vrea să deschidă o nouă fabrică în Europa. De asemenea, echipele constructorului Great Wall Motor evaluează locații și iau în considerare politica industrială europeană, costurile logistice și cele cu mâna de lucru, a declarat Parker Shi, președintele GWM International, pentru Reuters, la sediul companiei din Baoding. GWM a anunțat încă din 2023 intenția, când președintele său, Mu Feng, a declarat că firma are planuri mari pentru regiune și a început selecția locației pentru o fabrică. GWM va trebui inițial să transporte componentele către piața-țintă pentru asamblare, a declarat Shi. „Toate cazurile de afaceri trebuie să fie viabile”, a spus Shi, care s-a concentrat pe plan internațional de când s-a alăturat producătorului auto în 2002. „Altfel, va fi dificil pentru noi, deoarece va fi o investiție uriașă pe termen lung”, a completat el. Fabrică la Timișoara? Profit.ro scria în luna august că Great Wall a înființat la Timișoara o firmă de producție, dar aceasta are ca obiect principal „Fabricarea de echipamente electrice de iluminat”.

Mai exact, colaborează cu ELBA, care produce faruri și corpuri de iluminat pentru grupurile Stellantis, Renault și Volkswagen. Totuși, deschiderea a fost interpretată ca un semn potențial că gigantul chinez vrea să treacă de la vânzarea de mașini la producție. Anterior, Great Wall a avut o fabrică în Bulgaria, dar a închis-o în 2016-2017. Războiul prețurilor Producătorii auto chinezi caută din ce în ce mai mult să se extindă în străinătate, ca o modalitate de a scăpa de un război brutal și prelungit al prețurilor, declanșat de supracapacitatea internă. Cu toate acestea, eforturile lor de a stimula vânzările în Europa și pe alte piețe auto importante s-au lovit de tarife mai mari pentru vehiculele electrice, unde mărcile chineze sunt cele mai ieftine. În Europa, în special, Great Wall trebuie să câștige cote de piață de la producătorii consacrați, precum și de la rivalii chinezi agresivi, cum ar fi BYD. Reuters a scris recent că BYD consideră Spania drept principalul candidat pentru o a treia fabrică europeană, pe lângă fabricile din Ungaria și Turcia.

GWM operează în prezent fabrici în străinătate, în Rusia, Thailanda și Brazilia. Accelerarea Înmatriculările de mașini noi în Europa sub marca electrică Ora a Great Wall, care constituie cea mai mare parte a vânzărilor sale regionale, au scăzut cu 41% până la 3.706 vehicule anul trecut, potrivit JATO Dynamics, în ciuda vânzărilor-record în străinătate, care au totalizat 453.141 de vehicule. Compania și-a stabilit un obiectiv de un milion de vehicule vândute anual în străinătate până în 2030, astfel că societatea vrea să accelereze strategia europeană. Europa are încă un potențial mare pentru mărcile chinezești în ceea ce privește toate tipurile de motorizare, iar fabrica planificată va construi vehicule din întreaga gamă, de la motoare convenționale la motoare complet electrice. Noi modele Compania își propune să atragă consumatorii mainstream din Europa cu noi modele, cum ar fi versiunea cu motorizare multiplă a SUV-ului compact Ora 5, pe care intenționează să o lanseze la mijlocul anului 2026. GWM a început să preia precomenzi pentru modelul Ora 5 complet electric pe piața internă, la un preț de 15.480 de dolari. Prețul pentru versiunea europeană nu a fost încă anunțat. Cine este Great Wall Great Wall Motor este unul dintre marii producători chinezi de automobile.

Acesta deține mai multe branduri, respectiv Great Wall, Haval, Tank, Ora, Poer și Wey. În 2024 acesta a raportat venituri de 28,5 miliarde de dolari, în urcare cu 16,7% față de 2023, conform Autonews.Gasgoo.com.

Profitul net a fost de 1,79 de miliarde de dolari, în urcare cu 80,76%. Compania a produs anul trecut 1,23 de milioane de mașini și a avut exporturi de 454.100 de unități.

Pentru acest an, Great Wall Motor a vândut 923.400 de vehicule în intervalul ianuarie-septembrie, în urcare cu 8,15% față de perioada similară a anului trecut.

Citește pe Libertatea

Vrei să înțelegi mai bine această știre?

Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.