GM a anunţat concedieri în masă printre angajaţii implicaţi în producţia maşinilor electrice şi a bateriilor pentru ele, într-o nouă realitate a pieţei
Vrei să înțelegi mai bine această știre?
Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.
1 Noiembrie 2025, 17:20 Redacţia PiataAuto.md Acum doi-trei ani, General Motors avea modele electrice în vânzare, precum Hummer EV, pentru care oamenii plăteau sume exorbitante, doar că se poată număra printre norocoşii care prind un exemplar şi nu stau prea multe luni în aşteptare.
Tot GM era şi producătorul care anunţase un viitor complet electric pentru Cadillac şi a lansat mai multe modele cu un design superb pentru ele, susţinute de baterii avansate şi arhitectură de 800V.
Iar în zona maşinilor mai accesibile, Chevrolet a lansat versiuni mai practice, precum Silverardo EV.
GM părea să se fi poziţionat rapid printre liderii industriei, cu tehnologii avansate şi cu fabrici proprii retehnologizate, atât pentru asamblarea bateriilor, cât şi pentru asamblarea eficientă a modelelor electrice.
Acum, însă, General Motors a anunţat concedieri în masă printre angajaţii implicaţi în producţia maşinilor electrice şi a bateriilor pentru ele, într-un semn clar că tabloul s-a schimbat semnificativ. GM cunoscuse o scădere a cererii în ultima perioadă, dar apoi sfârşitul lunii septembrie a marcat în SUA un mare hotar al schimbării, când subvenţiile federale de până la 7.500 dolari pentru achiziţionarea unei maşini electrice au fost eliminate. Aşa cum se întâmplă întotdeauna când se ştie că o facilitate expiră, exact înainte de ea a existat un salt mare de vânzări, cu creştere de peste 100% pentru mult mărci şi modele, oamenii grăbindu-se să-şi cumpere acele maşini mai ales în septembrie, cât timp subvenţiile mai erau valabile.
Iar imediat după expirarea lor, în octombrie, vânzările au scăzut semnificativ pentru majoritatea modelelor electrice. Şi acum anume această scădere drastică de vânzări e invocată drept motiv pentru concedierile anunţate de GM. De fapt, e un fenomen economic absolut cunoscut, care se remarcă prin concentrarea şi anticiparea cererii — adică toţi cei care planificau cumpărarea unei maşini electrice în următoare luni şi-au grăbit achiziţia cât timp subvenţiile erau valabile, după care apare un vid firesc de cerere.
Practica arată, însă, că de obicei după câteva luni, maxim jumătate de an, curba revine la o valoare firească.
Aşa s-a întâmplat şi în Norvegia când s-a adoptat taxa pe kilogram la maşinile electrice, apoi când s-a decis aplicarea TVA pe o parte din maşini.
Aşa s-a întâmplat şi în Germania când au fost scoase din ecuaţie subvenţiile.
Deci, nu e un fenomen necunoscut, doar că e evident că vânzările şi profiturile au de suferit o perioadă de câteva luni bune. Însă cei de la GM se pare că nu vor să treacă prin această perioadă dificilă cu un număr atât de mare de angajaţi pe cât îl au acum şi preferă să concedieze o mare parte din ei, iar dacă cererea va reveni la normal, să-i reangajeze. Şi asta pentru că ei nu sunt convinşi că cererea ar putea reveni prea curând la valori care să justifice actualul număr de angajaţi, dacă nu mai există subvenţiile federale de 7.500 dolari pe maşină. Şi, de fapt, şi alte voci importante din industrie, precum şeful Ford, se aşteaptă că vânzările de maşini electrice vor scădea în SUA şi pe termen mediu din cauza lipsei subvenţiilor.
Deci, în viziunea producătorilor auto americani, acum nu va mai fi vorba de un hop temporar de scădere a vânzărilor, ci de o perioadă lungă de vânzări slabe pentru maşinile electrice, mai ales că acum modelele cu combustie nu mai sunt limitate la emisii şi consum. Asta i-a făcut pe cei de la GM să decidă acum concedierea în masă a 1.200 de angajaţi implicaţi în producţia de maşini electrice la fabrica din Detroit.
Pe lângă asta, alţi peste 1.000 de angajaţi implicaţi în asamblarea de baterii vor fi concediaţi. Fabrica din Detroit vizată e cea numită Factory Zero, care asamblează modele precum Hummer EV, Silverado EV, Cadillac Escalade IQ, şi GMC Sierra EV.
Ea e efectiv fabrica principală a celor de la GM pentru asamblarea de modele electrice şi a fost complet retehnologizată într-o investiţie de 2,2 miliarde de dolari pentru a fi puternic specializată în producţia de maşini electrice, fiind inaugurată în forma sa actuală în noiembrie 2021. Odată cu concedierile anunţate acum, Factory Zero va trece la funcţionarea într-o singură tură, însă o altă veste tristă pentru angajaţi e că până şi cei care rămân vor fi trimişi în concediu de la 24 noiembrie până la 5 ianuarie, fabrica fiind pusă pe pauză pe durata a o lună şi jumătate.
Abia în ianuarie 2026 fabrica ar urma să revină şi va funcţiona într-o tură. Iar când vorbim de angajaţii implicaţi în producţia de baterii, care vor fi concediaţi, cei vizaţi sunt atât de la fabrica din Ohio, cât şi cea din Tennessee.
General Motors are o companie fondată împreună cu LG Energy Solution, numită Ultium, care deţine aceste două fabrici din Ohio şi Tennessee, unde sunt fabricate bateriile pentru toate modele electrice actuale ale GM. Fabrica din Ohio trebuia să devină concentrată pe bateriile cu densitate gravimetrică mai mare, pentru modele de nivel mediu şi superioare, cu autonomie mai mare, în timp ce cea din Tennessee era în proces de pregătire pentru noi investiţii, ca să poată fabrica şi celule NMC de parametri mai incipienţi, şi celule LFP, pentru modele viitoare mai accesibile. Planurile General Motors de acum, însă, vizează concedierea a 550 de angajaţi din Ohio şi 700 de angajaţi din Tennessee, deci încă 1.250 de muncitori concediaţi.
Pe lângă asta, alţi 750 de angajaţi de la fabrica din Ohio vor fi trimişi în concediu forţat temporar, existând mari şanse ca şi aceştia să treacă ulterior în statutul de concediaţi definitiv.
Deci, în total 2.000 de angajaţi implicaţi în producţia de baterii sunt afectaţi. Aşadar, în total 3.200 de angajaţi de la GM au primit veşti triste că vor fi afectaţi de scăderea cererii pentru maşini electrice în SUA şi-şi vor pierde locul de muncă.
Producătorul american e foarte tranşant şi direct în declaraţii, anunţând că nu poate acţiona altfel decât cu o ajustare corespunzătoare a forţei de muncă, care să reflecte realităţile pieţei şi ale industriei, după ce vânzările au scăzut drastic odată cu eliminarea subvenţiilor pentru maşini electrice şi în contextul în care această scădere ar putea fi una de durată. 761
Vrei să înțelegi mai bine această știre?
Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.