Despre platformă
Contact
Căutare știri
Aparență

Intră în cont
Înregistrează-te
Unul din puţinii producători de baterii din Germania şi-a anunţat falimentul, generând un nou regres al industriei europene în faţa concurenţei chinezeşti
Economie

Unul din puţinii producători de baterii din Germania şi-a anunţat falimentul, generând un nou regres al industriei europene în faţa concurenţei chinezeşti

PiataAuto.md 31.10.2025 19:53 (Preluat: 01.11.2025)
56 vizualizări

Vrei să înțelegi mai bine această știre?

Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.

31 Octombrie 2025, 21:51 Redacţia PiataAuto.md Industria din Germania mai are parte de o veste tristă în această săptămână.

BMZ Group, unul din puţinii producători de baterii din această ţară şi totodată una din companiile emblematice pentru începuturile acestei industrii, şi-a anunţat falimentul, cauzând astfel un nou regres al industriei europene de baterii în faţa concurenţei chinezeşti.

BMZ Group are în prezent circa 2.300 de angajaţi şi o mare parte din producţia sa curentă e localizată în Germania, cu fabrici în construcţie în alte câteva ţări, inclusiv Macedonia de Nord.

Până de curând, compania se autodescria ca unul din liderii industriei producătoare de baterii din Europa şi chiar înainte de a-şi anunţa falimentul fusese desemnată în Germania drept una din companiile de top în Germania în clasamentul Die Deutsche Wirtschaft, care apreciază competitivitatea, potenţialul de creştere şi relevanţa pentru viitor. Adevărul e că BMZ Group a fost fondată încă în 1994 printr-o răscumpărare din partea unui grup de angajaţi, în frunte cu Sven Bauer a diviziei producătoare de acumulatori a companiei franceze Saft.

În primii ani, compania a fost un inovator în ritm accelerat şi chiar a fost una din primele care a început a investi în tehnologia litiu-ion, când producătorii auto abia testau hibrizii şi bateriile Ni-MH. În acei ani bateriile litiu-ion aveau încă o aplicare mai specifică, iar BMZ şi-a diversificat foarte mult portofoliul, furnizând baterii pentru aproape toate tipurile posibile de vehicule de-a lungul timpului — de la trenuri şi autobuze până la maşini şi biciclete. Şi, de fapt, în domeniul bicicletelor electrice compania şi-a cunoscut o recunoaştere mult mai mare în ultimii ani. Foto: Baterie BMZ pentru o bicicletă electrică Compania germană a intrat şi în segmentul bateriile uriaşe, pentru centrale de reţea şi a construit între timp o fabrică în Polonia, una în SUA şi chiar una în China.

Iar în 2024, cei de la BMZ Group au anunţat şi startul construcţiei unei noi fabrici în Europa. Foto: Imagine de la inaugurarea construcţiei fabricii din Macedonia, septembrie 2024 Compania părea, deci, să crească alături de toată industria producţiei de baterii la nivel global.

În ultimul an, însă, Europa a fost martorul poveştii amare a lui Northvolt, care a falimentat lamentabil, deşi trebuia să devină cel mai mare producător de baterii.

Ulterior, Northvolt a fost cumpărat de compania americană Lyten, dar există mari îndoială dacă se va reuşi până la urmă renaşterea a tot ce însemna Northvolt în Europa.

Iar acum se întâmplă şi falimentul BMZ Group, compania solicitând protecţia insolvenţei într-o instanţă din Germania. Motivul anunţat în instanţă e pierderea unui client uriaş, cooptată cu costuri legale mari în procese de judecată.

Aparent, am putea să credem că aceste două aspecte între ele, dar, de fapt, BMZ a avut parte de multe critici în ultimii ani pentru calitatea bateriilor sale şi problemele pe care acestea le generează, atât de la ciclişti şi consumatori finali, cât şi de la mediul de afaceri.

Deci, se pare că acel client mare pe care BMZ l-a pierdut acum a făcut-o cu pretenţia standardelor şi obligaţiunilor neîndeplinite de BMZ, cerând compensare financiară în judecată.

Actele de insolvenţă menţionează că acest client ar fi din domeniul soluţiilor „staţionare”, ceea ce indică aparent bateriile pentru centralele de reţea. Şi, de fapt, în ultimul deceniu compania a avut o abordare în care punea accent pe faptul că a fost pionier cândva în această tehnologie şi că are toate tipurile de baterii posibile, cu echipe mari de ingineri care pot adapta rapid exact bateria şi sistemul de care ai nevoie, fără a merge la altcineva, după principiul unui singur ghişeu.

Îţi trebuia o baterie pentru un tren nou cu parametrii specifici — o puteai comanda la BMZ şi inginerii de acolo îţi configurau tot şi primeai bateriile finale de specificările potrivite. Problema e că această abordare a generat comenzi pentru volume mai mici de producţie şi foarte specifice.

În ultimul an, doar Daimler a fost un producător notabil care a anunţat în aprilie 2024 că BMZ Group a fost delegat să dezvolte baterii de nouă generaţie pentru autobuzele electrice viitoare Mercedes.

BMZ trebuia să le dezvolte, iar dacă parametrii urmau a fi corespunzători, ei urmau să le producă în Polonia.

Daimler şi-a scos astfel riscul de pe umerii proprii. În lumea maşinilor electrice BMZ Group n-a mai putut concura, pentru că bateriile sale erau deja prea mare şi voluminoase, produse după o abordare mai veche, care nu le mai putea garanta densitatea energetică dorită şi autonomia pe care trebuie să o aibă azi aceste maşini.

Adevărul dureros e că BMZ n-a inovat nimic surprinzător şi cu adevărat revoluţionar de mai mult de un deceniu încoace, iar ceea ce a continuat să producă s-a dovedit a fi tot mai problematic în condiţiile tot mai solicitante de exploatare din zilele noastre. Prin urmare, acest faliment nu e decât un duş rece al realităţii, şi un deznodământ predictibil, la felul în care evolua compania.

Chiar dacă ea mai primea finanţă de la structuri de stat şi europene pentru a construi noi fabrici, esenţa tehnologiei ei a stagnat de mult.

Primul semn de alarmă internă a fost în decembrie 2024, când compania şi-a concediat fostul şef şi l-a angajat pe Norman Thom, care condusese anterior o fabrică de ambalaje. Foto: CEO-ul desemnat în decembrie 2024 al BMZ Group Pe parcursul anului 2025 singurele progrese anunţate de BMZ Group au fost două contracte încheiate cu companiile americane producătoare de autobuze Kiepe Electric şi Alexander Dennis — nume prea mici şi puţin importante pentru a impulsiona o creştere masivă de livrări ale BMZ.

Iar acum inevitabilul s-a produs. Oficial, BMZ promite o restructurare în instanţă pentru a putea continua să activeze.

Însă chiar dacă industria are nevoie de producători de baterii, ea are nevoie de cei care sunt competitivi, nu de cei ce stagnează şi oferă produse devenire irelevante sau prea de nişă.

Până şi Moritz Schularick, preşedinte al Institutului Kiel din Germania, a declarată că în cazul falimentului BMZ „Trenul a plecat deja”. Cei 2.300 de angajaţi riscă să fie concediaţi dacă timp de 3 luni nu va fi aprobat un plan viabil de restructurare şi relansare economică.

În această industrie, însă, tehnologiile sunt cheia. Şi dacă nu le ai acum, după 31 de ani de activitate, e puţin probabil să convingi pe cineva în 3 luni că ai redevenit brusc inovativ. Tot Moritz Schularick de la Institutul Kiel spune, însă, că falimentul BMZ Group de acum e mai simptomatic decât oricare altul pentru lipsa de progres a industriei europene şi chiar un regres în încercarea de a concura cu industria chineză producătoare de baterii. „După falimentul Northvolt şi primăvara anului 2025 şi cel al BMZ Group de acum, speranţa de a avea o industrie europeană inovativă şi competitivă în producţia de baterii pare să se disipeze tot ai mult”, spune acesta. 1,363

Citește pe PiataAuto.md

Vrei să înțelegi mai bine această știre?

Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.