(VIDEO) Un mecanic din România a arătat ce probleme grave poate avea motorul 1,2 PureTech de la Stellantis la doar 79.000 km parcurşi
Vrei să înțelegi mai bine această știre?
Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.
12 Octombrie 2025, 16:19 Redacţia PiataAuto.md Exact cum Ford are motorul 1,0 EcoBoost, care şi-a făcut o reputaţie extraordinar de proastă, şi grupul Stellantis are un asemenea motor de 1,2 litri PureTech, tot de trei cilindri, dezvoltat încă în perioada când compania avea numele de PSA Peugeot Citroen.
Cea mai cunoscută problemă a acestui motor e aceeaşi ca şi la Ford — cureaua de distribuţie „umedă”, scăldată în baia de ulei.
Materialul din care e făcută aceasta se dezintegrează în timp, adeseori mult mai repede decât ar putea estima oricine că ar rezista distribuţia, şi provoacă un şir de probleme în motor.
Într-un asemenea context, un mecanic din România a arătat ce probleme grave pot avea aceste motoare 1,2 PureTech de la PSA / Stellantis, la doar 79.000 km parcurşi. Maşina care a venit la atelierul mecanicului e un Citroen C3 Aircross din 2020, cu motorul de 1,2 litri PureTech, turbo.
Avea puţin peste 79.000 km parcurşi, o cifră la care mulţi dintre noi am aştepta ca o maşină să funcţioneze încă impecabil, foarte apropiat de felul în care operează când e nouă. Dar acest Citroen acuza probleme de presiune de ulei, pe bord aprinzându-se şi martorul Check Engine, şi cel roşu, al presiunii insuficiente de ulei.
Mecanicul a pornit motorul pentru a verifica aceste simptome, motorul a pornit aparent normal, deşi martorul Check Engine era aprins, şi după doar câteva secunde s-a aprins şi martorul de bord de presiunea joasă de ulei, cu notificarea STOP pentru oprire imediată. O asemenea notificare pe bord nu poate fi ignorată, maşina încercând a-ţi spune astfel că lubrifierea motorului e afectată grav şi nu poţi continua să conduci astfel, pentru că distrugerea totală ar fi inevitabilă.
Mecanicul a conectat şi computerul de bord pentru a citi erorile, iar acolo s-au descoperit erorile cu codurile P15A1 şi P15A8, care semnificau presiunea mai joasă decât minimul acceptabil în circuitul de lubrifiere. Maşina a fost introdusă în service pentru lucrări, iar la acest motor prima suspiciune e în cureaua de distribuţie, după cum spuneam.
Partea oarecum bună e că francezii au amplasat buşon de turnare a uleiului exact deasupra distribuţiei, şi dacă deschizi capacul poţi vedea cureaua şi eventual chiar s-o atingi pentru a înţelege starea ei, fără a demonta componente de pe motor. Mecanicul român a constat vizual că în acesta caz cureaua e plină de crăpături, aproape de a se rupe.
La o asemenea stare a curelei, e clar că şi dezintegrarea ei e în plin proces, iar materialul textil de pe ea e aproape sigur cauza din care circuitul de lubrifiere e înfundat, iar motorul nu poate forma presiune suficientă în ulei. Tot el spune din experienţa sa că la aceste motoare cureaua de distribuţie trebuie schimbată la maxim 50.000 km, pentru a nu se ajunge la această perioadă de dezintegrare a acesteia. Mecanicul român a demarat astfel lucrările la acest motor, explicând pas cu pas ce face şi aplicând ceea ce el numeşte o metodă mai simplă de a schimba cureaua de distribuţie, fără a demonta prea multe role şi componente. Dar înainte de asta el a demontat şi baia de ulei, pentru a vedea care e starea depunerilor adunate acolo şi starea sorbului de ulei. Şi în baie au fost descoperit fibre de cauciuc şi textil din cureaua de distribuţie, exact aşa cum se intuia. Sorbul de ulei, însă, era absolut înfundat de aceste reziduuri.
Un strat gros, reţinut de sita acestuia, se depusese acolo, astfel încât pompa de ulei pur şi simplu nu mai putea trage ulei pentru a-l dirija în lubrifierea motorului. Mecanicul român a început a curăţa cu un ac mai gros tot acest strat de depuneri masive.
A scos foarte multe de acolo, încât ne-am putea întreba ce a mai rămas pe curea.
Asta denotă şi faptul că dezintegrarea curelei de distribuţie are loc de mai mult timp, probabil de vreo 10-20 mii km, dacă s-au adunat atât de multe depuneri. Iar inspectarea vizuală a curelei de distribuţie, scoasă de pe acest motor, a confirmat încă o dată starea ei deplorabilă. Partea bună la motorul 1,2 PureTech de a PSA şi Stellantis e că sita acestui sorb de ulei s-a dovedit a fi excelentă în a reţine depunerile în partea inferioară şi a nu le lăsa să se ridice spre pompă şi spre circuitul de ulei, pentru a contamina tot şi a înfunda până şi canalele interioare ale motorului, cu cilindri supraîncălziţi şi alte urmări grave.
La Ford această sită lasă fibrele să pătrundă în circuit şi urmările sunt de obicei mai grave. Aici, însă, s-a putut vedea ulterior că în motor nu existau urme ale acestor fibre, ceea ce însemna că schimbul curelei cu curăţarea sorbului şi a băii de ulei poate reda acestui motor o stare bună de funcţionare. Mecanicul a folosit câteva instrumente speciale, de blocare a unui ax cu came şi a arborelui cotit, marcându-şi poziţiile, pentru a schimba cureaua fără demontări avansare.
Părea o lucrare pe alocuri improvizată, dar ea e însoţită de explicaţii profunde, semn că mecanicul e convins în ceea ce face.
Iar rezultatul final a fost un succes. Motorul a pornit cu noua distribuţie, şi după câteva secunde de funcţionare tremurândă presiunea de ulei s-a restabilit la valori normale şi acesta a început a funcţiona corect.
Nu s-a mai aprins martorul de bord pe presiune de ulei.
Deci, motorul a fost readus la viaţă. Unde se regăseşte acest motor? Pe o mulţime de modele Citroen, Peugeot, Fiat şi Opel, dar trebuie să menţionăm că după ce multitudinea de probleme ale acestor motoare a devenit cunoscută — ele mai având probleme şi cu cuzineţii mişcaţi poziţia lor, şi cu dezechilibrarea arborelui cotit — Stellantis a mai corectat din aceste probleme şi în 2023 a anunţat şi versiuni cu lanţ de distribuţie, pe care a început a le răspândi în gama sa modele în 2024. Vezi toată starea acestui Citroen din România cu doar 79.000 km parcurşi şi lucrarea mecanicului la el în video-ul de mai jos. 2,507 GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
Vrei să înțelegi mai bine această știre?
Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.