Despre platformă
Contact
Căutare știri
Aparență

Intră în cont
Înregistrează-te
Un mic producător american a lansat un nou motor boxer de 8 cilindri, răcit cu aer, cu o inginerie fascinantă
Știință IT&C

Un mic producător american a lansat un nou motor boxer de 8 cilindri, răcit cu aer, cu o inginerie fascinantă

PiataAuto.md 10.10.2025 17:23 (Preluat: 11.10.2025)
216 vizualizări

Vrei să înțelegi mai bine această știre?

Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.

10 Octombrie 2025, 20:20 Redacţia PiataAuto.md În ultimii ani se întâmplă să vorbim mult mai rar despre motoare noi cu combustie, mai ales din cele care nu sunt cooptate cu sisteme plug-in hibride sau cel puţin mild hibride. Şi mai rar se întâmplă să vorbim despre motoare noi de cilindree mare. Şi e o raritate absolută să vorbim despre un nou motor răcit cu aer, conceput şi lansat în producţie, în anul 2025! Dar asta tocmai s-a întâmplat.

Un mic producător american din Minnesota, pe nume Runge Cars, a lansat un asemenea nou motor cu arhitectură boxer şi cu 8 cilindri, răcit cu aer, care mai are şi o inginerie de-a dreptul fascinantă. Foto: Noul motor în 8 cilindri, răcit cu aer Runge Cars e un producător care se descrie mai degrabă ca un carosier, după tradiţia de demult, din prima jumătate a secolului trecut, când oamenii înstăriţi achiziţionau şasiul şi motorul e bază de la un producător renumit, dar mergeau apoi la un caroserie, ca acesta să-i construiască toată caroseria maşinii, după gusturile lui.

Era o experienţă similară ca şi cum ai merge la un croitor sau la un pantofar.

Iar măiestria cu care se lucra în aceste ateliere, cu muncă manuală, era şi ea una similară. Ei bine, Runge Cars a fost fondată în 2011 de un tânăr pe nume Christopher Runge, care a tot reparat şi reanimat maşini în adolescenţa sa, multe din ele pentru a le revinde ulterior, în mare parte VW-uri şi Porsche-uri, până când a mers într-un atelier să cumpere un Porsche şi a găsit acolo utilaje vechi folosite de carosieri.

L-au fascinat, le-a cumpărat şi asta a pus bazele a ceea ce e astăzi Runge Cars — un atelier mic, cu puţini oameni implicaţi în producţia de maşini, care face lucruri minunate. Cei de la Runge Cars lucrează şi la restaurări de Porsche-uri, dar şi-au creat şi propriile modele.

Filosofia acestor maşini se bazează pe şasiuri mai simple, după metodele pe care le aplicau producătorii europeni, inclusiv Ferrari, pe la mijlocul anilor 1950, cu structuri tubulare şi suspensii independente.

Doar că acum Runge Cars foloseşte proiectarea 3D digitală şi maşinăriile sofisticate cu calcul numeric pentru a produce aceste piese cu aliaje şi tehnologii moderne, punând accent pe greutatea lor redusă. Până acum, cei de la Runge îşi echipau aceste maşini cu motoare de la modelele clasice Porsche, în special din perioada motoarelor răcite cu aer.

Dar acum cei de la Runge au decis să creeze un nou model, prin care să facă un salt la un alt nivel.

E vorba de Runge R3, iar noul motor cu 8 cilindri a fost creat cu dublă misiune — să ajungă şi pe noul model R3 şi să poată fi instalat şi pe exemplarele clasice de Porsche 911. Foto: Runge R3 Cei de la Runge şi-au schiţat un motor ideal în viziunea lor şi ei şi l-au imaginat tot răcit cu aer, dar cu 8 cilindri, aşa cu Porsche 911 n-a avut niciodată.

L-au gândit cu clapete de acceleraţie individuale pentru fiecare cilindru, exact la ca modelele Ferrari din ani 50.

Doar că au vrut ca acesta să fie construit cu precizie modernă şi să poată atinge turaţii mari, iar asta a însemnat echiparea lui cu injecţie, nu cu carburator. Şi au colaborat cu cei de la Swindon Powertrain pentru a valida toate aceste idei, pentru a prevedea fiecare mici detaliu ingineresc, creând apoi proiectele digitale pentru fiecare component al motorului, ca acesta să poată fi produs cu utilajele de calcul numeric. Şi echipele de Formula 1 îşi produc motoarele şi componentele cu asemenea utilaje — precizia lor e excelentă, doar că viteza de lucru e mică şi costul per unitate e mare.

Dar la un producător de serie mică precum Runge Cars, se acceptă. Astfel, noul motor are numele de Hetzer, are 8 cilindri configuraţi în arhitectură de boxer, cu blocurile poziţionate opus unul faţă de altul şi cu 5.328 cm cubi capacitate.

Alezajul are 102,7 mm, iar cursa fiecărui cilindru e de 80,4 cm. Motorul are câte 4 supape per cilindru, iar cursa mai scurtă decât alezajul îi permite să atingă turaţii mai mari.

De fapt, linia roşie abia începe la 9.000 rpm, dar motorul e limitat electronic abia la 10.000 rpm, deşi tehnic ar putea atinge şi 12.000 rpm, spun creatorii său.

Valoarea de putere maximă dezvoltată şi cuplu maxim va fi anunţată în scurt timp, dar e cât se poate de clar că vorbim de o putere suficient de mare încât să facă orice maşină uşoară un adevărat deliciu. Motorul e unul aspirat, fără turbine, în stilul clasic.

Iar elementele lui de fixare pe caroserie sunt poziţionate exact în aceleaşi locuri în care sunt fixate şi motoarele M64 de la Porsche pe modele clasice.

Astfel, cei care restaurează modele clasice Porsche vor putea comanda separat acestor motor, oferindu-i modelului clasic ceea ce n-a avut niciodată, dar ar fi meritat — un motor boxer de 8 cilindri, răcit cu aer. Foto: Motorul M64 de la Porsche Aşa cum spuneam, acelaşi motor va fi instalat şi pe noul model Runge R3, o maşină spot super uşoară, despre care creatorii ei spun că ea va cântări 780 kg, datorită caroseriei din aluminiu.

Iar acest motor nou de 8 cilindri va fi cuplat la o cutie manuală şi o va propulsa, spre deliciul celui de la volan! Cei de la Runge spun că vor anunţa puterea exactă a noului motor după ce vor face testele pe standuri dinamometrice.

Dar informaţiile preliminare arată că noul motor ar trebui să producă între 550 şi 600 CP din cei 5,3 litri ai săi. Şi, bineînţeles, răcirea are loc aer, cu un compresor mecanic pus în mişcare tot de motor, prin roţi dinţate interne, care preia aerul disponibil în compartimentul motor şi direcţionează la viteză mare prin interiorul motorului, răcind galeriile laterale interioare sub forma unor schimbătoare de căldură, prin care trece uleiul de motor. Ultimul motor cu 8 cilindri, răcit cu aer, a fost prezent pe Tatra 613 şi modelele produse în număr extrem de mic la sfârşitul anilor 90 de Tatra, precum supercar-ul Tatra MTX V8.

Iar de atunci şi până azi a trecut mai mult de un sfert de secol. Foto: Tatra MTX V8 Şi acolo, la Tatra, era un motor V8, nu un boxer de 8 cilindri.

Noi am condus un asemenea exemplar ceva timp în urmă, pe o Tatra 613 şi experienţa era excentrică.

Dar turaţiile nu se puteau apropia de asemenea cifre.

Prin urmare, noul motor de 8 cilindri boxer va fi cu siguranţă mult mai savuros în condus. Şi da, Runge Cars e un producător american, dar fondatorul Christopher Runge spune că e pătruns complet de fascinaţie pentru ingineria europeană de la mijlocul secolului trecut, şi ea l-a inspirat să creeze şi această nouă bijuterie mecanică. 2,238

Citește pe PiataAuto.md

Vrei să înțelegi mai bine această știre?

Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.