
Un pod spre Sicilia: pentru a atinge pragul de cheltuieli militare asumat la summitul NATO, Italia apelează la o soluție neașteptată
Vrei să înțelegi mai bine această știre?
Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.
Confruntați cu necesitatea de a crește cheltuielile alocate apărării, politicienii italieni propun ca podul către Sicilia, un proiect despre care se discută de multă vreme, și care ar valora aproximativ 13,5 miliarde de euro, să fie definit drept cheltuială militară, scrie Politico. Italia este una dintre țările cu cele mai mici cheltuieli militare din NATO, alocând anul trecut doar 1,49% din produsul intern brut, iar noul obiectiv, de 5% până în 2035, asumat la summitul NATO de la Haga, pare aproape imposibil de atins. Podul spre Sicilia ar putea fi de folos în acest sens. Podul peste strâmtoarea Messina, un proiect care a stat în mintea romanilor, apoi a fost luat în calcul de dictatorul Benito Mussolini și de fostul prim-ministru Silvio Berlusconi, este însă de asemenea considerat de mulți drept un proiect imposibil. Și totuși, atât ministrul de externe Antonio Tajani, cât și ministrul infrastructurii Matteo Salvini, vicepremierii lui Meloni, susțin ideea că podul are o valoare strategică pentru NATO, mai degrabă decât un rol pur economic – un aspect care a fost subliniat și într-un raport al guvernului din aprilie. Un oficial a subliniat că guvernul nu a luat o decizie oficială cu privire la clasificarea podului ca proiect de securitate, dar a spus că discuții pe tema fezabilității proiectului vor avea loc în curând. O soluție salvatoare pentru guvern Ideea ar putea fi utilă din punct de vedere politic pentru Meloni, care se străduiește să convingă o opinie publică reticentă față de război de necesitatea unor cheltuieli majore pentru apărare, într-un moment în care Italia se îndreaptă deja spre austeritate. Există câteva motive clare pe baza cărora Italia ar putea construi un argument în favoarea podului. Din obiectivul NATO de 5% din PIB, doar 3,5% trebuie să fie cheltuieli de apărare de bază, în timp ce 1,5% pot fi direcționate către o reziliență strategică mai largă, cum ar fi infrastructura.
A fost soluția găsită de aliați pentru a îndulci pilula amară de 5% din PIB solicitată de Donald Trump. Pentru Roma, construirea podului în acest moment ar mai avea câteva argumente. Un oficial al Trezoreriei italiene a sugerat că etichetarea podului drept proiect militar ar ajuta guvernul să depășească unele dintre barierele economice și tehnice care au împiedicat construirea acestuia în trecut. Timp de decenii, eforturile de construire a podului – cu o lungime estimată de 3,3 kilometri – s-au lovit în repetate rânduri de probleme legate de costuri, de dificultățile tehnice într-o zonă seismică și de alte probleme, precum exproprietile necesare. Noua desemnare ar „depăși obstacolele birocratice, litigiile cu autoritățile locale care ar putea contesta guvernul în instanță, susținând că podul le va afecta în mod disproporționat terenurile”, a declarat oficialul Trezoreriei. De asemenea, ar „facilita strângerea de fonduri, în special în anul următor, pentru pod”. Un proiect greu de vândut În aprilie, guvernul italian a adoptat un document în care declara că podul ar trebui construit din „motive imperative de interes public superior”. Pe lângă utilizarea civilă, „podul peste strâmtoarea Messina are și o importanță strategică pentru securitatea națională și internațională, atât de mare încât va juca un rol cheie în apărare și securitate, facilitând deplasarea forțelor armate italiene și a aliaților NATO”, se adaugă în document. Italia a solicitat, de asemenea, ca proiectul să fie inclus în planul de finanțare al UE pentru mobilitatea personalului militar, a materialelor și a activelor, deoarece „s-ar încadra perfect în această strategie, oferind infrastructura cheie pentru transferul forțelor NATO din Europa de Nord în Mediterana”, se arată în raportul guvernului. Podul „reprezintă un avantaj pentru mobilitatea militară, permițând transportul rapid al vehiculelor grele, al trupelor și al resurselor atât pe șosea, cât și pe calea ferată”, a adăugat guvernul. Dacă NATO – și, mai important, președintele SUA Donald Trump, care iubește proiectele de construcții de anvergură – va accepta această logică – asta rămâne de văzut. Oficial, Strâmtoarea Messina se află în afara singurului coridor de mobilitate militară NATO desemnat de Italia – care începe în porturile din regiunea Puglia, în călcâiul cizmei italiene, traversează Marea Adriatică până în Albania și continuă spre Macedonia de Nord și Bulgaria. De asemenea, nu este clar dacă strâmtoarea face parte din rețeaua de mobilitate militară a UE, ale cărei coridoare, potrivit persoanelor familiarizate cu discuțiile, ar trebui să se alinieze cu rutele NATO. Americanii nu își dezvăluie intențiile pentru moment.
Când au fost întrebați despre pod la summitul NATO de la Haga, la sfârșitul lunii iunie, asistenții americani au râs, dar nu au oferit un răspuns imediat, scrie Politico. Sprijin în guvern, critici în opoziție Ministrul de externe Tajani este un susținător al podului. „Vom face italienii să înțeleagă că securitatea este un concept mai larg decât simplele tancuri”, a declarat el într-un interviu recent acordat cotidianului economic Milano Finanza. „Pentru a realiza acest lucru, ne vom concentra pe infrastructura care are și utilizări civile, cum ar fi podul peste strâmtoarea (Messina), care se încadrează în conceptul de apărare, având în vedere că Sicilia este o platformă NATO”, a adăugat el. Ministrul infrastructurii Salvini, celălalt adjunct al lui Meloni, vede podul ca pe ceva care ar putea transforma partidul său de extremă dreapta, Liga – inițial Liga Nordului secesionistă – într-o mișcare politică de succes la nivel național, care se angajează și într-un proiect de anvergură în sud. Salvini a făcut presiuni pentru accelerarea procesului, potrivit unui oficial al Trezoreriei și unui parlamentar familiarizat cu dinamica internă a guvernului. Partidele de opoziție nu sunt de acord nici cu necesitatea construirii podului, nici cu clasificarea acestuia ca cheltuială militară. „Este o batjocură la adresa cetățenilor și a angajamentelor asumate în cadrul NATO.
Mă îndoiesc că această cacealma a guvernului va fi acceptată”, a declarat Giuseppe Antoci, membru al Parlamentului European din partea Mișcării 5 Stele. „Guvernul ar trebui să se oprească și să evite să se facă de râs pe plan internațional, ceea ce ar acoperi Italia de ridicol”, a adăugat el. Un alt argument împotriva proiectului este că acesta ar conecta două dintre cele mai sărace regiuni ale Italiei, niciuna dintre ele neavând un sistem de transport eficient.
Mulți consideră că investițiile în străzile și căile ferate locale sunt mai urgente. „Populația din Sicilia și Calabria suferă din cauza infrastructurii inadecvate de alimentare cu apă, a transportului lent, a drumurilor pline de gropi și a spitalelor de nivel terțiar.
Prin urmare, podul peste strâmtoare nu poate fi o prioritate”, a declarat Antoci. Dar coaliția de guvernare este hotărâtă să meargă mai departe.
Marți, Salvini a declarat că autorizarea finală a proiectului este așteptată în iulie, iar Tajani a găsit și un nume: „podul Berlusconi”.
Vrei să înțelegi mai bine această știre?
Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.