Despre platformă
Contact
Căutare știri
Aparență

Intră în cont
Înregistrează-te
Ce aduce nou seria 5000 de la NVIDIA. Studiu de caz Legion Pro 7i 2025
Știință IT&C

Ce aduce nou seria 5000 de la NVIDIA. Studiu de caz Legion Pro 7i 2025

Zona IT 28.06.2025 00:38 (Preluat: 28.06.2025)
17 vizualizări

Vrei să înțelegi mai bine această știre?

Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.

Nevoia de putere de procesare grafică a crescut exponențial în ultimii ani, cu programe și jocuri cât mai demanding, care au ridicat pragul asupra ceea ce este posibil și ne-au adus un standard de fidelitate pe care nu-l puteam prezice acum 20 de ani. Dar problema apărută odată cu aceste progrese imense în grafică este lupta pe care o dau producătorii de hardware ca să țină pasul. (Bine, acum că este artificial ținută în frâu sau nu și că și dezvoltatorii de jocuri sunt ceva mai libertini cu optimizarea în ideea că lasă domne că iese hardware mai bun și o să meargă bine… asta e cu totul alt rabbit hole în care nu vom intra astăzi) Path Tracingul este un mare exemplu de tehnică de iluminat care chinuie absolut toate plăcile video existente pe piață.

Nu de mult timp, în Cyberpunk 2077, cele mai puternice plăci video existente rulau la doar 25 de cadre pe secundă în 4K, nativ, cu Path Tracing activ.

Acolo interveneau tehnici de upscaling precum DLSS care-ți mai câștigau câteva cadre cât să te apropii de valori mai jucabile, un 40 cinstit cu DLSS pe Quality.

Dar chiar și așa, rezultatele tot nu erau suficiente pentru cei mai exigenți dintre gameri și aceste cifre erau valabile pe PC, în cazul laptopurilor cifrele atinse erau ușor mai mici.

Aici intră în ecuație și mai mult partea de AI, unde NVIDIA a investit sume de ordinul PIB-urilor unor țări mai mici spre medii.

Acest beneficiu s-a „scurs” și către muritorii de rând cu ale sale plăci video consumer, similar cum tehnologiile cutting-edge dezvoltate pe miliarde de dolari pentru Formula 1 au ajuns și în motoarele hibrid de la Toyota Prius a unchiului tău. O astfel de tehnologie scoasă de la dospit în ultimii ani este și Frame Generation, introdusă odată cu seria 4000 de plăci video NVIDIA.

Această nouă tehnică de randare implica, cu ajutorul nucleelor Tensor, inserarea unor cadre noi, generate complet de AI, între cadre randate normal.

Combinația de upscaling prin DLSS, alături de noul Frame Generation pare a fi o rețetă de succes pentru NVIDIA, mai ales dacă iei în considerare contextul jocurilor Single Player. Există însă și downsides la toate aceste tehnici noi introduse.

Primul ar fi că atât tehnicile de upscaling, Ray Reconstruction și Frame Generation, se bazau pe un model CNN (Convolutional Neural Network) care analiza bucăți sau elemente ale imaginii și le reconstruia mai fidel sau ajuta la generarea cadrelor complet noi.

Această tehnică era destul de consumatoare de resurse, în principal puterea de procesare a nucleelor Tensor dar și ceva RAM și introducea puțină latență în ecuație.

În scurt timp pare că și-a atins anumite limite de design și NVIDIA, în dorința de miza maxim pe zona aceasta de AI, a decis trecerea pe un nou model. Astfel ajungem cumva în prezent, odată cu lansarea seriei noi de plăci video, adică seria RTX 5000 Blackwell, atât pentru desktop cât și versiunile Mobile/Laptop, NVIDIA a introdus și modelul nou adoptat de acestea, modelul Transformer. Modelul Transformer poate vedea „the whole picture”, analizează importanța fiecărui pixel atât din cadrul redat cât și în timp, întinzându-se pe mai multe cadre cu un număr dublu de parametri față de modelul CNN.

De ce face asta? Pentru a „înțelege mai bine fiecare scenă”, astfel reducând efectele de ghosting, blur sau numărul de artefacte apărute aleatoriu. Astfel, folosind mai puțin VRAM, placa video poate trece la taskuri mult mai complexe decât deja „simpla” inserare a unui cadru generat cu AI între alte cadre rasterizate normal.

Un astfel de nou beneficiu este Multi Frame Generationm care, după cum ați intuit deja, generează cu ajutorul AI până la 3 cadre noi pentru fiecare cadru randat normal. Pe lângă Multi Frame Generation, noile plăci din seria 5000 de la NVIDIA vin și cu alte update-uri pe partea de procesare cu ajutorul AI.

Aici intervin nucleele Tensor de generație a 5-a.

AI TOPS înseamnă Trilioane sau Tera Operații per Secundă, operații care vor fi folosite atât pentru DLSS (Deep Learning Super Sampling) dar și pentru diferite alte task-uri precum randări de umbre (RTX Neural Shaders) dar și de fețe (Neural Faces).

Toate acestea poate nu au un impact imediat asupra performanței grafice dar rolul lor este să elibereze din memoria utilizată comprimând texturi sau fețe Jobul de inserare a cadrelor generate de AI între cadre normale cădea în cazul DLSS 3 pe CPU.

Acesta afecta fluiditatea scenelor pentru că nu întotdeauna se sincroniza ok cadența cadrelor.

Blackwell utilizează Flip Metering care mută greutatea adresării cadenței cadrelor generate AI pe umerii GPU-ului, care este mult mai în măsură să corecteze eventualele erori și să asigure tranziții mult mai bune între cadre non-AI și AI. Dar destulă teorie, hai să vedem împreună și ce poate să facă un laptop dotat cu noul RTX 5080, iar pe masa de operații astăzi avem proaspăt testatul Legion Pro 7i pe care l-am scos din cutie pentru a-l mai chinui puțin, pentru voi desigur, dar și pentru plăcerea mea personală. Prima testare a capabilităților plăcii video dar și a laptopului în sine o veți găsi în articolul de mai sus, nu o să mai reluăm toate testele pentru că nu asta ne interesează.

Astăzi ne vom juca cu capabilitățile DLSS și AI, deci vom intra în testări mai puțin obișnuite pentru review-urile de laptopuri de pe Zona. Pornim Procyon împreună și hai să vedem ce rezultate ne așteaptă.

Acestea sunt foarte bune și indică un hardware foarte capabil în tera operații pe secundă de procesare AI. Continuăm așadar și cu un joc proaspăt lansat dar care deja îmi este foarte drag, DOOM: The Dark Ages, joc care a avut recent un update important, deoarece iD Software l-a dotat nu numai cu Path Tracing, un upgrade vizual delicios, dar și cu unul din cele mai bune benchmarkuri întâlnite de mine ca reviewer, iar acest mic studiu de caz este momentul perfect pentru a ne mai bucura de benchmarkul nou. E bine de obținut întotdeauna un baseline, iar pentru Legion Pro 7i cu al său RTX 5080 Laptop, acest baseline în Full HD, cu toate detaliile la Ultra Nightmare, este de 115 FPS fără Path Tracing, 62 cu Path Tracing activ, și dacă apelăm la un DLSS pe Quality vom atinge 75.14 cadre pe secundă în medie. Acum, dacă ești ca mine și preferi și mai multe FPS în viața ta, poți apela cu încredere la Frame Generation, cu micul asterisc că eu personal îl rezerv pentru titlurile Single Player, pentru că în Multi Player sunt momente în care mă pot încurca mai mult anumite artefacte care pot apărea când AI-ul nu poate să prezică corect mișcarea cursorului meu sau a mașinii, etc. Revenind, cu Single Frame Generation atingi un confortabil 127.5 FPS, dar dacă vrei CHIAR și mai mult, atunci ai și opțiunea de Multi Frame Generation 4x care scoate un mirobolant 226FPS.

Trebuie să nu uităm că vorbim despre un laptop totuși, asta mi se pare cel mai interesant aspect.

Da, eu, care știu după ce să mă uit și cum să provoc micile greșeli ale algoritmului poate că strâmb puțin din nas, dar obiectiv vorbind, față de vechiul CNN, modelul Transformer este considerabil mai curat, totul în timp ce ocupă și mai puțin VRAM, ceea ce e de aplaudat. Singurul minus notabil al Multi-Frame Generation este input lag-ul crescut, dar pentru asta există NVIDIA Reflex care optimizează pipeline-ul de randare al PC-ului tău în așa fel încât să reducă dramatic numărul de milisecunde dintre cadre. Cât despre restul de avantaje, pe lângă cele legate de performanță și calitate a imaginii despre care am vorbit mai devreme, un alt aspect important îl reprezintă lansările săptămânale de jocuri cu DLSS.

NVIDIA colaborează cu studiourile de jocuri pentru a adăuga suport DLSS în tot mai multe titluri, și reușesc în cea mai mare măsură să țină ritmul cu cerințele comunității și cu noile lansări de jocuri.

Astfel, aproape în fiecare săptămână apar noi titluri care integrează o versiune de DLSS, fie că e vorba de un shooter rapid, un RPG stufos sau un joc de aventură. Această expansiune constantă a ecosistemului DLSS oferă jucătorilor mai multe opțiuni de a beneficia de performanță crescută, fără a sacrifica prea mult din calitatea vizuală.

Și cum tot mai multe lansări includ din day-one suport pentru așa ceva, devine clar că DLSS joacă deja un rol esențial în modul în care experimentăm jocurile moderne.

Ray tracing-ul în timp real, combinat cu upscaling-ul inteligent și generarea de cadre AI oferă o experiență aproape fotografică, care transformă fiecare sesiune de joc într-un spectacol vizual. Cumva importanța celor enumerate mai sus este sporită în lumea dispozitivelor portabile, deoarece puterea, chiar dacă sunt modele din seria Blackwell, tot este mai limitată de form factorul mult mai compact și răcirea necesară să țină componentele sub control.

Așadar poți apela cu încredere, mai ales pentru aventurile tale în jocul tău preferat Singleplayer, la DLSS 4 pentru a te bucura de cea mai fluidă experiență vizuală în gaming pe laptop.

Citește pe Zona IT

Vrei să înțelegi mai bine această știre?

Folosește comentatorii AI pentru a obține perspective diferite și creează-ți propria interpretare personalizată sau obține o analiză detaliată cu AI.